Dag 18: Piano (25 km) - Reisverslag uit San Mamed, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu Dag 18: Piano (25 km) - Reisverslag uit San Mamed, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 18: Piano (25 km)

Blijf op de hoogte en volg Foke

29 Juli 2015 | Spanje, San Mamed

Gisteren aten we in het keltische bijhuis een heerlijk pelgrimsmenu: soep met witte bonen, snijbonen, een onbestemde maar overheerlijke donkere kool en aardappel, als hoofdgerecht rijst met vlees, erwten en gegrilde paprika en toe citroencake. Met instemming van mijn tafelgenoten pakte ik het laatste overgebleven stuk in in een servetje, als proviand voor de volgende dag. Ik zat naast Marie-Jose uit Canada, die de Camino o.a. loopt omdat haar broer in januari plotseling is overleden, 42 jaar was hij. We hadden een goed gesprek over de ziel en psychotherapie.
Ik sliep in een zaal met ca 40 mensen en zo stil is het echt nog nooit geweest. Geen een snurker. (Oftewel ik sliep).

Vanochtend zouden M-J en ik een stuk samen oplopen, ik had echter 25 km gepland en liep 2x zo snel als Marie-Jose, dus heb ik haar al snel verlaten. Aldus M-J: de Camino bepaalt met wie je loopt. Ik kwam haar nog wel een paar keer tegen vandaag maar ik zit nu een herberg ca 3 km verderop schat ik zo in. Das wel jammer want het is hier echt een oase.

Vandaag was het een prachtige wandeling. Over veldpaden, stukje de berg op, met uitzicht over dalen met kleine dorpjes en door kleine dorpjes of eigenlijk gehuchten. Veel koeien, kippen en ook kuikentjes. Ik koos de route over Noord, via San Xil. Hierdoor heb ik het klooster van Santos gemist, maar deze weg was wel 7 km korter dan over Zuid. Ik heb de oorspronkelijke route gelopen, ca. 25 km met grote stukken zonder cafeetjes, dus ik had een groot stokbrood met serranoham bij me.

Onderweg kwam ik langs het huis van Simon, die de Camino heeft gelopen en nu een vervallen huis heeft betrokken en daar een rustoord voor pelgrims creëert (zie foto).

Om ca 14 uur kwam ik aan in San Mamede, waar weer een geweldige herberg zit. We gaan vanavond met zijn allen vegetarisch eten, home made. Verder is hier helemaal niets in het dorp. Ze hebben hier hangmatten, loungebanken, een agapanthus, en na een paar uur kwam ik erachter dat er een piano stond! Daar ben ik meteen achter gaan zitten en heb er een paar liedjes opgespeeld, waaronder 'Terug naar de kust' en 'There is no need to travel very far, just for a taste of the blue above. There is no need to travel very far, just for a taste of the blue sky'.

Vanaf morgen ga ik wat minder km per dag lopen anders kom ik te vroeg in Santiago. En het is ook gunstig voor mijn voeten en om een slaapplaats te bemachtigen. Want vanaf morgen wordt het druk op de Camino, dan passeer ik de 100 km paal en er schijnen dan hele groepen te lopen, zoals schoolklassen.








  • 29 Juli 2015 - 19:25

    Dirk:

    Dag Tante Foke,
    Fijn dat je In het land van Sinterklaas aan het wandelen bent. Wij krijgen iedere avond tijdens het eten je blog voorgelezen van papa Dirk.
    Kus Thijs en Joost

  • 29 Juli 2015 - 19:56

    Suze:

    tis dat ik beter weet maar het lijkt toch bijna vakantie en dan dat heerlijke eten!
    Goed dat je nu wat langzamer aan kan gaan doen, kun je nog meer genieten. Ik raak wel verslaafd aan je verslag, steeds tussendoor gekeken en nog niets.......Je vertelt heel mooi en dan die foto's als achtergrond, ik voel me er bij. Dag Foke, fijne avond en tot morgen, Liefs, Suze

  • 29 Juli 2015 - 21:01

    Reintje:

    Wat een prachtige agapanthus daar zeg!
    Bij ons staan ze nog in de knop en volgens Alette bij jou in Amsterdam ook.
    En wat een schitterende omgeving waar je nu wandelt.
    Zo te zien geniet je met volle teugen..fijn voor je.
    Veel liefs.

  • 29 Juli 2015 - 21:02

    Alette:

    hoi Foke,

    Wat een leuk blog weer.
    En een piano, dat is natuurlijk helemaal top. Ook nog gezongen .... .???

    Groetjes van Alette

  • 29 Juli 2015 - 21:10

    Rien:

    Blijf zingen Foke - home is where my heart is... Goede reis morgen!

  • 30 Juli 2015 - 00:31

    Moniek Van Male:

    Mijn vriendin is net terug van de camino en vond de drukte echt heel erg meevallen op het laatste stuk. Hoop dat dat nog steeds zo is. Je begint het eindpunt al aardig te naderen. Wat ziet dat rustoord er gezellig uit. En heerlijk voor je dat je ff op de piano kon tokkelen. Had graag met je meegezongen. Fijne dag morgen. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Foke

Actief sinds 05 Juli 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 15711

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Santiago - deel 2

Landen bezocht: