Dag 9: Stadsmens (20,4 km) - Reisverslag uit León, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu Dag 9: Stadsmens (20,4 km) - Reisverslag uit León, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 9: Stadsmens (20,4 km)

Blijf op de hoogte en volg Foke

20 Juli 2015 | Spanje, León

Om 6.45 uur liep ik weg uit mijn albergue en at mijn ontbijt bij de brug over de rivier, net buiten de stad. De route verliep voornamelijk langs de autosnelweg. Het werd al snel behoorlijk warm. Vlak voor de "ingang" van Leon heb ik even gepauzeerd met Joop en Inge uit "vlakbij Alkmaar", nadat ik een free hug kreeg van een dame uit België. Zij loopt de Camino de andere kant uit en heeft een bordje met 'free hug' voor haar buik.

Daarna begon al snel het industrieterrein van Leon, gewoon stug doorlopen en dan wordt het ooit weer beter. Dat begon bij de eerste straten van Leon om een uur of half 12, toen ik in een cafeetje een jus d'orange nam en ff water in mijn gezicht, ik voelde me meteen meer mens. Toen weer stug sdoorlopen naar het hart van het centrum van Leon, waar ik om een uur of half 1 aankwam. Mijn hart gaat toch echt open bij het binnenwandelen van het centrum en dat bewijst maar weer dat ik echt een stadsmens ben.

Ik zit in Albergue Unamuno, vlak naast de kathedraal. Ik heb voor 2 nachten een 1-persoonskamer geboekt, met badkamer. Helemaal fijn. Ben ff gaan liggen en ben toch wel behoorlijk moe. Lichamelijke ongemakken: linkerdeel, rechterknie. Geen blaren. Wel begint niersteen op te spelen. Ik voel m soms. Dat begon al in Nederland, vlak nadat ik controle had gehad en alles goed bleek te zijn. Ik heb preventief een antibiotica kuur meegekregen die ik al heb weggeslikt, tegen blaasontsteking, dat hielp goed maar nu voel ik de nier weer. Ik meld het maar even, voor als ik toch ineens genoodzaakt ben eerder terug te komen omdat deze laatste steen ook aan de wandel is gegaan.

s Middags geluierd en beetje door de stad gewandeld. Om 18 uur ontmoette ik Moniek en Bernhard. We hebben de kathedraal bekeken (mooi!) Toen aan de borrel en diner op het plaza mayor resp. Plaza San Martin. Ook Jacob was van de partij. Hij liep eerst een paar dagen met Moniek, toen kwam Bernhard en toen ik. Het is haar laatste avond, morgen treint ze naar Madrid en van daaruit vliegt ze naar Schiphol. In haar woorden: ze heeft deze laatste avond met haar 3 metgezellen niet zelf georganiseerd, het werd voor haar geregeld. Als je vertrouwen hebt, wordt alles geregeld, als je maar goed je ogen openhoudt. We hadden een fijn gesprek met zijn vieren over het leven, echt zo'n gesprek dat je op de Camino kunt voeren en wat de weg zo bijzonder maakt.


  • 21 Juli 2015 - 08:45

    Inge En Joop:

    Hoi Foke,
    Leuk om je verhalen te lezen. .
    Hopelijk gaat het goed komen met je nierproblemen.
    Ons blog is; ingeenjoopopwegnaarsantiago.reislogger.nl
    Lekker hè. ..een dagje rust.

    Groetjes joop en inge

  • 21 Juli 2015 - 09:54

    Henk:

    Dag Foke,
    Ik. vond Leon ook een mooie stad met een schitterende kathedraal. Vooral het vele glas in lood was opmerkelijk. In het centrum staat ook Casa de Botines, ontworpen door Gaudi, ook de moeite waard om even te zien.
    Ook als lezers van het blog kunnen we meekijken met al dat moois via "streetview". Voor wie dit nog niet kent, werkt het als volgt.
    Rechts boven in het blog zit een landkaartje. Hierop klikken (of tikken). Dan verschijnt de kaart van Spanje. Nu rechts bovenin klikken op "satelliet". Dan zie als het ware een foto van Spanje.
    Vervolgens aan de linkerkant klikken op de + en doorblijven klikken tot het beeld (bijna) helemaal ingezoomd is. Je ziet nu de kathedraal en omgeving staan.
    Wil je een foto zien van de kathedraal, dan op het mannetje links boven klikken, die gaat schuin staan en in het beeld komen blauwe strepen van de straten. Het mannetje met de muis schuiven naar de blauwe streep waarvan je een foto van het straatbeeld wil zien, dus in dit geval bij de kathedraal.
    Je kunt de foto nog inzoomen en ook nog rond draaien (360 graden) door schuiven met de muis.
    Kortom het lijkt of je er zelf rondkijkt.
    Rust maar lekker uit, geniet van de stad en morgen op weg naar Astorga, ook een mooie stad, 60 km verderop.
    Hartelijke groeten en bon camino van je vader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Foke

Actief sinds 05 Juli 2015
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 15717

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Santiago - deel 2

Landen bezocht: