Dag 23: Bril (22,3 km) - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu Dag 23: Bril (22,3 km) - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 23: Bril (22,3 km)

Blijf op de hoogte en volg Foke

03 Augustus 2015 | Spanje, Pedrouzo

Om 7 uur waren Marie-Josée en ik op pad. Het was meteen stijgen geblazen naar Arzua, 3 km verderop. Marie-Josée was een beetje sjagrijnig want ze is haar bril kwijt.

Vanaf Arzua liep ik voornamelijk alleen en kwam dan tijdens de pauzes steeds bekenden tegen uit diverse albergues. En Marie-Josée kwam ik ook op elk terras tegen. Ze was alweer blijer, en had een positieve draai gegeven aan de verdwenen bril: blijkbaar moest ze in haar innerlijke wereld kijken in plaats van te focussen op wat ze in de verte zag.

Het is nu echt wel drukker op de Camino, heel veel Spanjaarden en ook mensen zonder rugzak. De Spanjaarden kletsen erop los, er valt geen moment stilte in hun gesprekken. Toch merk je in de albergues niet heel veel van de drukte. Sommigen komen pas om 18 uur aan en dan is er ook nog wel een plekje.

Het was een prachtige wandeling, niet al te heet, zelfs regen tussendoor. Veel heuvels op en af, door corredoiras, door veel kleine gehuchten. Het is hier heel groen en je ruikt de eucalyptusbomen die hier veel langs de weg staan.

Vlak voor Pedrouzo, het einddoel van vandaag, begon het dusdanig te regenen dat ik mijn rugzak aan de zijkant opendeed om mijn regencape eruit te halen. En wat lag daar? De bril van Marie-Josée.
Ik koos een albergue in Pedrouzo en liet haar via Facebook weten dat de bril terecht was. Zij bleek in een albergue op 400 meter afstand te zitten, samen met een andere Canadese en haar Duitse vriend. We gaan vanavond samen dineren.

Het einde nadert nu echt, ik ben nu bij kilometerpaal ca. 17, en het is plus 5 km naar de kathedraal dus nog ca 22 km naar Santiago de Compostela. Voor de verandering heb ik alvast een kamer voor 2 dagen geboekt in een hospederia naast de kathedraal. Ze hadden alleen nog single rooms. Helemaal prima! Marie-Josée heeft er ook een.
Morgen zie ik Bram en Renate weer en waarschijnlijk ook de andere helft van het gezin.

Verder lukt het mij redelijk om in het moment te blijven in plaats van eraan te denken dat het nu bijna voorbij is. Ik denk aan het gedenkwaardige advies dat ik kreeg tijdens de oud&nieuw zangweek begin januari: wees niet bezig met weggaan. Oftewel: blijf in het nu.

Maar ik vlieg toch nog even naar donderdag, voor alle fans: mijn vliegtuig landt dan om 17.55 uur op Schiphol.






  • 03 Augustus 2015 - 20:01

    Rien:

    Dieren die de stal ruiken, gaan harder lopen. Ik ga steeds langzamer lezen als het eind van een (goed) boek nadert. Zo te zien vertraag jij ook. Dat is mooi, dan kun je zo lang mogelijk genieten van je leven als pelgrim. En zijn we niet allemaal pelgrims op deze aardkloot?

  • 03 Augustus 2015 - 20:26

    Alette:

    zo te lezen eigen jij je graag essentiële eigendommen van medepelgrims toe :-) je had ook al iemand zijn camino-paspoort
    Een heel goed teken dat je het jammer vindt dat je er bijna bent, blijkbaar vind je het erg leuk, en dat blijkt ook uit je blogs.
    Fijn !!

  • 03 Augustus 2015 - 22:18

    Suze:

    Zo is het, slaap lekker nu, laat alles in je dalen en morgen fit weer op voor een prachtige dag,xxx

  • 03 Augustus 2015 - 22:35

    Henk:

    Dag Foke,
    Goed om te lezen dat je met zoveel plezier wandelt. De reis was mooi maar ook in Santiago is nog veel te zien en te genieten. De kathedraal is indrukwekkend en woon beslist een pelgrimsmis bij. Als het je mee zit wordt de Botafumeira, het wierookvat, hoog door de kerk geslingerd en zingt de non haar wonderschone lied: de lofzang aan de apostel Santiago.
    En natuurlijk je compostolaat ophalen op het pelgrimsburo. Die heb je wel verdiend.
    Nog een prettige wandeldag morgen.
    Hartelijke groeten van je vader



  • 04 Augustus 2015 - 01:36

    Ton:

    Ha Foke,
    Te gek voor woorden dat ik jouw blog op het internet zag en ook nog op de dag dat je in Santiago aankomt. Ik denk met liefde aan je terug (Santiago deel 1 is nooit geschreven, neem ik aan).
    Ben benieuwd wat de camino voor je gaat betekenen (en al betekent heeft). Het is en blijft een unieke ervaring en is vaak ook knap verslavend.
    Nog een hele goede finale..
    Xxx Ton

    N.b..Ga volgende week de camino lopen met mijn zoon vanaf Le Puy en Velay.

  • 04 Augustus 2015 - 10:28

    Moniek Van Male:

    Zo Foke... Wat fijn dat je weer een nieuw loopmaatje hebt op de camino. Dat wordt toch allemaal mooi geregeld door de voorzienigheid. en wat een giller dat jij haar bril in je rugzak had. Net zoals onze pelgrimspasoorten die verwisseld zijn. schept toch een band.
    Jammer dat je tocht er bijna op ziit. Zit elke avond zo te genieten van je verslag. Ben weer helemaal down to earth in NL. Lag gisteren in een ambulance omdat een wesp in mijn tong had gestoken . Maar is gelukkig goed afgelopen. Bedacht wel dat als je dit op de camino overkomt het anders had kunnen aflopen. Dus kijk uit voor wespen Fokeltje.
    Geniet van je laatste dagen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Foke

Actief sinds 05 Juli 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 15692

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Santiago - deel 2

Landen bezocht: