Dag 13: Diesel (32,5 km) - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu Dag 13: Diesel (32,5 km) - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Foke Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 13: Diesel (32,5 km)

Blijf op de hoogte en volg Foke

24 Juli 2015 | Spanje, Rabanal del Camino

Pas om half 8 vertrok ik uit Santibanez.  Ik wilde graag ontbijt en de eigenaresse had zich verslapen.  De wachttijd heb ik benut voor stretchoefeningen. 

Dat kwam goed uit, want vandaag heb ik 32 km gelopen. Ten eerste ca 11 km naar Astorga, waar ik om 10.00 uur aankwam. Ik wierp een blik op het kasteel,  waar Gaudi de architect van was maar hij heeft zich teruggetrokken als bouwmeester, vanwege ruzie met de minder progressieve opvolger van de bisschop die hem de opdracht had gegeven.
Daarnaast stond de kathedraal,  waar ik al geruime tijd voor Astorga uitzicht op had. Ook alleen van buiten bekeken.

Ik heb een flinke pauze genomen en liep door naar Murias de Rechivaldo (1 uur, weer ff pauze) en naar Santa Catalina de Somoza (1 uur, weer pauze). De Meseta heb ik definitief achter me gelaten, het is groener en heuvelachtiger onderweg. Na weer een uur kwam ik in El Ganso waar ik een potje groene thee dronk. Dat was echt zo'n gat, dat ik nog 7 km ben doorgelopen naar Rabanal del Camino. Ik heb gebruik gemaakt van het weer (veel wind en een aangename temperatuur) om het patroon te doorbreken van 's ochtends wandelen en 's middag uitrusten. Ook heb ik vandaag voor het eerst de was niet gedaan.

Om 17.00 uur kwam ik aan in Rabanal.  Ik zit hier in een herberg waar ze erg veel verstand hebben van pelgrimage.  Volgens de meneer van de herberg moet ik de helft uit mijn rugzak gooien (hij dacht dat er een man in zat of een enorme steen). En volgens hem heb ik last van mijn achillespees omdat ik te weinig heb gedronken (lijkt me onmogelijk). Wel kreeg ik een pluim omdat ik op 1 pelgrim na de enige was die mijn zolen uit mijn schoenen haalde na t wandelen.

De steen van pa Henk heb ik uit mijn rugzak opgevist want morgen passeer ik Cruz de Ferro. Maar eerst vanavond nog vespers in de kerk (drie kwartier vespers, en om te voorkomen dat de gemeente in toon zakte en zakte, zette de pastoor zijn voorzang steeds een halve / hele toon hoger in), een diner en een massage in mijn albergue! (Nog best haasten als je zo laat aankomt).

  • 24 Juli 2015 - 22:20

    Reintje:

    Lieve Foke
    Ontroerend wat Jan- Hendrik zong met zijn groep voor jou.
    Dat moet een enorme steun voor je zijn.
    En een leuke foto van"' I did it.'
    Morgen weer een fijne wandeldag gewenst!


  • 24 Juli 2015 - 22:58

    Henk:

    Dag Foke,
    Wie Cruz de Ferro haalt, haalt Santiago. Morgen kun je dus eindelijk de vuursteen uit onze tuin gooien op de grote hoop stenen aan de voet van het kruis. Al eeuwenlang staat dit symbool voor het verlichten van de last die je al die tijd hebt meegedragen en als stap in een nieuwe fase van je levensweg. Mijn steentje moet er ook nog ergens liggen.
    Morgen is het flink klimmen en dalen op de Camino. Wel een mooi gedeelte met fraaie uitzichten (als het weer tenminste goed is).
    Hartelijke groeten en bon camino van je vader

  • 25 Juli 2015 - 00:13

    Alette:

    hoi Foke,

    Zo he 32 kilometer!!!!
    Ik doe het je niet na.
    Leuk dat je de steen bij Cruz de Ferro gaat leggen, mooi symbolisch!
    Groetjes van Alette

  • 25 Juli 2015 - 21:12

    Moniek Van Male:

    Nou dat gaat ineens lekker Fokeltje. Die massage heeft wonderen gedaan. En fijn dat je verlost bent van die zware steen.... Nu in turbopas naar Santiago.
    Mis jou en de camino.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Foke

Actief sinds 05 Juli 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 15656

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Santiago - deel 2

Landen bezocht: